POLSKA BIŻUTERIA O PONAD 40-LETNIEJ HISTORII.
MOJA ROZMOWA O MARCE COLIBRA
Natalia Stasica, specjalista ds. marketingu Colibra: Rzeczywiście pandemia Covid-19 nie oszczędziła branży jubilerskiej. Nagle na dłuższy czas zostaliśmy zamknięci w domach i wszyscy żyliśmy w dużej niepewności. Izolacja społeczna i wprowadzone restrykcje przyniosły zmniejszenie zainteresowania zakupem biżuterii - odwoływano śluby i inne imprezy okolicznościowe, pary przekładały zaręczyny, ludzie tracili pracę, więc w takiej sytuacji siłą rzeczy biżuteria trafiła na ostatnie miejsce na liście zakupów… Biżuteria nie do końca współgrała też z dresem, na który wiele osób zamieniło ubiór, w którym dotychczas wychodziło do pracy.
Jako Colibra na początku pandemii odczuliśmy przede wszystkim duży spadek sprzedaży hurtowej. Nasi klienci, którzy prowadzili działalność stacjonarnie - szczególnie w centrach handlowych - zostali zmuszeni do zamknięcia lokali. Szybko podjęliśmy decyzję, aby uruchomić nowy sklep online, który zapewni naszym partnerom hurtowym dostęp do internetowego magazynu i systemu obsługi klienta przez całą dobę. Wprowadziliśmy także możliwość współpracy na zasadach dropshippingu, dzięki czemu przedsiębiorcy zyskali możliwość sprzedaży naszej biżuterii w Internecie bez konieczności zakupu i magazynowania produktów.
Dodatkowo w październiku 2020 roku uruchomiliśmy sprzedaż internetową dla klientów detalicznych, co jest ogromną zmianą w funkcjonowaniu naszej firmy. Dzięki temu rozwiązaniu zaczęliśmy bezpośrednio pracować z klientem końcowym, co pozwoliło nam nawiązać z nim bliższą relację i lepiej poznać jego potrzeby. Każda otrzymana opinia, przeprowadzona rozmowa i każde serduszko pod postem czy lajk w naszych kanałach społecznościowych pokazują nam, za co klienci kochają biżuterię Colibra oraz co jeszcze musimy dopracować. W trakcie lockdownów zaczęliśmy również prowadzić transmisje na Facebooku, aby osoby przebywające w domu mogły zobaczyć nasze najnowsze kolekcje - niby online, ale jednak na żywo. Podsumowując, ubiegły rok był bardzo trudny dla nas, ale też niezwykły, bo obfitujący w zmiany, które pewnie w normalnych czasach nie weszłyby w życie tak szybko. Dzięki zaangażowaniu i poświęceniu całego zespołu przełamaliśmy kryzys i w końcu zaczynamy dostrzegać efekty wieloletniej pracy.
Czyli - paradoksalnie - pandemia Covid-19 pomogła Colibrze, jak wielu innym polskim markom, zdobyć nowych klientów?
Zdecydowanie tak, z czego się bardzo cieszymy w tej trudnej, pandemicznej sytuacji! Od wielu lat obserwowaliśmy, jak zmieniały się potrzeby konsumentów w Polsce, którzy coraz częściej decydowali się na zakup tańszych produktów, głównie z Azji, a niestety koszty prowadzenia działalności i produkcji w kraju ciągle szły w górę. Nawet pomimo obniżenia cen biżuterii do minimum nie byliśmy w stanie przebić oferty chińskich odpowiedników i z nimi konkurować. Marka Colibra przez dłuższy czas była w trudnej sytuacji finansowej. Traciliśmy klientów. Niska cena stała się wyznacznikiem sukcesu, dlatego hurtownicy sprowadzali towar produkowany na Wschodzie. Szczęśliwie dla rodzimych producentów w czasie pandemii nastąpił zwrot do tego, co polskie i co bliskie. Zamknięcie granic bardzo Colibrze pomogło. Konsumenci przypomnieli sobie, że obok chińskich produktów są nasze, rodzime. Wiele osób poznało naszą markę po raz pierwszy, inni znali biżuterię Colibra z opowieści mam, a nawet babci i postanowili dać jej szansę, świadomie rezygnując z zakupu produktów "made in China". Nie bez znaczenia były akcje zachęcające do kupowania rodzimych wyrobów, by polscy producenci, szczególnie ci mniejsi, mogli się utrzymać na rynku. Tak jak wspomniałam, to pandemia skłoniła nas do wejścia w kanał e-commerce i do uruchomienia sklepu internetowego dla klientów detalicznych, który pomału, ale sukcesywnie rozwijamy, ciesząc się z każdego nowego zamówienia. Wzmocniliśmy też komunikację wizerunkową w social mediach. Colibra staje się coraz mocniej rozpoznawalną polską marką, z czego jesteśmy ogromnie dumni.
Zaznaczmy, że Colibra ma się czym pochwalić.
Tak - przede wszystkim tym, że jako jedni z niewielu przedsiębiorstw w Polsce produkujemy biżuterię ręcznie w kraju. Posiadamy własny zakład produkcyjny w podwarszawskim Pruszkowie, którego historia sięga 1978 roku. Od początku istnienia marki stworzyliśmy ponad 500 tysięcy produktów. W swojej ofercie mamy ponad 14 tysięcy wzorów w różnych wersjach kolorystycznych, a co tydzień powstają nowe kolekcje. Każda rzecz niezmiennie od lat przechodzi przez wszystkie etapy produkcji: projekt, rzeźbienie, formowanie, odlewanie, szlifowanie, polerowanie, nakładanie powłok, montaż, wyklejanie kryształami lub emaliowanie oraz pakowanie. Nasz trzydziestoosobowy zespół tworzą fachowcy z wieloletnim doświadczeniem; większość z nich jest obecna w firmie niemal od jej początku. Wciąż zatrudniamy także nowe osoby ze świeżym spojrzeniem, które pomagają nam rozwijać markę. Tworzymy przede wszystkim klasyczne wzory naszyjników, bransoletek i kolczyków, a także specjalne kolekcje, między innymi zestawy biżuterii ślubnej, skórzane paski i bransolety z klamrami oraz kolekcje tematyczne takie jak monety, łańcuchy, krzyże, owady… Nie sposób wymienić wszystkich. Marka Colibra jest jednym z największych producentów klipsów - mamy przepiękne wzory!
To prawda! Pani Natalio, w naszej pierwszej rozmowie podkreślała Pani znaczenie kontaktu z klientkami, które inspirują i motywują… Nie wszystkie polskie marki są tak otwarte.
Nie wszystkie, ale Colibra jest. Bezpośredni kontakt z naszymi klientami, nie tylko paniami - dzięki którym istniejemy i dla których istniejemy - jest dla nas niezwykle istotny. Jesteśmy wdzięczni nie tylko za pochwały, ale i za słowa krytyki czy za wszelkie sugestie. Najcudowniejsze są dla nas sytuacje, gdy słyszymy od klientek, że znają markę Colibra od mamy lub babci, dlatego decydują się na zakup kolczyków dla siebie i córki. Biżuterię Colibra nosi już czwarte pokolenie kobiet! Klientki, które pierwszy raz zdecydują się na zakup naszych produktów, zawsze są zadowolone i do nas wracają. Uwielbiamy też dostawać wiadomości, w których klientki opisują wspaniałe historie związane z biżuterią Colibra.
Czy może Pani o jednej z nich opowiedzieć?
Na początku roku napisała do nas Hiszpanka z prośbą o rozpoznanie kolczyków, które znalazła w kuferku po babci. Udało jej się znaleźć nasz profil na Facebooku po nazwie "Colibra", ponieważ na zapięciu było wygrawerowane logo naszej marki. Odszukaliśmy ten model w katalogu projektów z 2000 roku. Kolczyki miały niewielkie przebarwienia spowodowane upływem lat. Pani nie była zainteresowana produkcją nowej pary ani renowacją. Chciała jedynie poznać historię ulubionych kolczyków babci. Zawsze podkreślamy, że jeśli biżuteria Colibra jest odpowiednio pielęgnowana, zachowa doskonały wygląd na bardzo długo. Oczywiście bierzemy pełną odpowiedzialność za pewne błędy, które mogły powstać w procesie produkcji ręcznej, dlatego dajemy rok gwarancji na wszystkie produkty. To właśnie dzięki naszym wartościom - takim jak piękno, funkcjonalność i ręczna precyzja - jesteśmy ulubioną i zaufaną marką biżuterii dla wielu Polek.
I nie tylko Polek - Waszą biżuterię można kupić nawet w Senegalu!
To prawda, biżuteria Colibra obecna jest m.in. w Niemczech, Anglii, Rumunii, a także w Stanach Zjednoczonych czy we wspomnianym Senegalu. Nasze wyroby można spotkać już niemal na całym świecie, a duży wpływ na to ma rozrastająca się sieć klientów dropshippingowych. Doskonała jakość produktów i atrakcyjna oferta współpracy przyciąga do nas coraz więcej przedsiębiorców z różnych kontynentów. Właśnie dlatego rozpoczęliśmy już prace nad stworzeniem anglojęzycznej wersji naszej strony internetowej. Jesteśmy także pierwszym wyborem dla Polaków mieszkających za granicą.
Swoje mocne korzenie marka Colibra ma jednak nadal w Pruszkowie pod Warszawą.
Tak, to w tym mieście 43 lata temu rozpoczęła się jej historia. Tutaj powstają wszystkie projekty i tutaj odbywa się produkcja. W 1991 roku nastąpił rebranding marki Colibra, która otrzymała obecne logo i przeniosła się do aktualnej siedziby również w Pruszkowie, w której powstają prawdziwe jubilerskie cuda. Musimy się pochwalić, że od 30 lat do produkcji wykorzystujemy oryginalne kryształy Swarovski, od ponad 20 lat mamy własną galwanizernię, a od 5 lat - dostęp do nowoczesnej technologii do powlekania PVD. Zaledwie pięciu specjalistów z trzydziestoosobowego zespołu wykonuje pracę biurową. Pozostali to doskonali rzemieślnicy, eksperci w swoich dziedzinach, których w Polsce pozostało niewielu. Z tego też powodu wkrótce rozpoczynamy programy stażowe, nie tylko na stanowiska biurowe, ale także rzemieślnicze - będziemy szukać między innymi montera biżuterii, szlifierza i formierza. Już teraz serdecznie zapraszam do śledzenia szczegółów w naszych mediach społecznościowych, jeśli ktoś chciałby spróbować swoich sił w branży biżuteryjnej!
Podejrzewam, że własny zakład daje Wam ogromną niezależność?
Zacznijmy od tego, że wiele polskich marek biżuteryjnych nie produkuje w Polsce, a ich klienci nawet nie są tego świadomi. My doceniamy zręczne dłonie naszych rzemieślników i nie wyobrażamy sobie przeniesienia produkcji za granicę. Własny zakład zapewnia nam kontrolę na każdym etapie produkcji - od projektu, przez montaż, po wysyłkę. Możemy produkować w małych seriach i szybko reagować na zmieniające się trendy. Tworzymy też biżuterię na indywidualne zamówienie klientów hurtowych oraz detalicznych, przerabiamy dostępne projekty. Wystarczy do nas napisać lub zadzwonić i przestawić dokładne parametry lub wizję swojego projektu. Jeśli zmiany mają dotyczyć wzoru z naszej kolekcji i nie są duże, to znaczy nie wypływają na zwiększenie czasu pracy oraz kosztów produkcji - wykonujemy je bezpłatnie. Zmiany tego typu dotyczą na przykład zmiany wersji kolorystycznej biżuterii (złoto, srebro, ruten) czy koloru kryształu. Wydłużamy łańcuszki, przerabiamy także zapięcia. Zmiany wymagające więcej pracy wyceniamy indywidualnie. Czasem zdarza się, że produkt po zmianach jest tańszy od podstawowej wersji; dzieje się tak na przykład wtedy, gdy klient woli cieńszy łańcuszek lub zawieszkę bez kryształów.
Niewiele osób wie też, że naszą biżuterię można spotkać również pod innym brandem. Umożliwiamy przedsiębiorcom sprzedaż naszych wyrobów w opakowaniach ze swoim logo. Co więcej, tworzymy specjalne, autorskie kolekcje dla wielu firm modowych i biżuteryjnych takich jak na przykład Monadi czy Pewexowy, a także dla marek osobistych: celebrytów, youtuberów, muzyków, których nazwisk nie mogę jednak zdradzić. Produkujemy nie tylko biżuterię, ale także inne elementy - takie jak chociażby piękna ważka z niebieskimi kryształami, który zdobi flakonik perfum Endorfina Blue by Kamila Wybrańczyk.
Pani Natalio, a jak wygląda ręczna produkcja biżuterii? Ile czasu mija od projektu do jego realizacji?
Proces produkcji jest bardzo zróżnicowany i zwykle trwa od jednego do dziesięciu dni roboczych. Finalna długość tego czasu zależy od dostępności elementów, które mamy już wykonane. Jeśli produkt wymaga tylko montażu, jesteśmy w stanie nadać paczkę jeszcze tego samego dnia. Staramy się produkować modele dostępne w sklepie online na bieżąco, by były zawsze dostępne w magazynie. Czas wysyłki może się wydłużyć do kilku dni w sezonie świątecznym, gdy zamówień jest bardzo dużo, a także w okresie wakacyjnym, kiedy nasz zespół odpoczywa na urlopach. Produkujemy ręcznie więc nie jesteśmy w stanie zastąpić nikogo maszyną. Warto wspomnieć, że do produkcji biżuterii wykorzystujemy wyłącznie przyjazny dla skóry stop jubilerski, niezawierający niklu, ołowiu i kadmu. Każdy produkt pokryty jest najwyższej klasy materiałami takimi jak 24-karatowe złoto, srebro lub ruten. Nasza biżuteria jest zdobiona popularnymi niemal na całym świecie kryształami SWAROVSKI oraz PRECIOSA. Technika elektroforezy pozwala nam zabezpieczać biżuterię przed ścieraniem, co umożliwia zachowanie pięknego wyglądu przez długi czas. W trosce o polepszenie jakości naszych usług zdecydowaliśmy się na wprowadzenie nowych, przyjaznych dla środowiska opakowań.
Dodajmy, że oferta marki Colibra nie jest skierowana wyłącznie do kobiet.
Produkujemy głównie biżuterię dedykowaną kobietom, ale mamy również wiele modeli dla dziewczynek. W naszym sklepie można skompletować zestawy dla mamy i córki. Zdecydowaliśmy się na współpracę z marką Smyk, aby dotrzeć do szerszej grupy odbiorców modnej biżuterii. W sklepie internetowym tej sieci można znaleźć pełną ofertę produktową Colibra w bardzo atrakcyjnych cenach. Mogę też już dziś zdradzić, że rozpoczęliśmy prace nad nową kolekcją, która pojawi się jesienią, a jej głównymi bohaterami będą uwielbiane przez dorosłych i dzieci niebieskie ludziki w białych czapeczkach - SMERFY! Uzyskaliśmy oficjalną licencję na produkcję i sprzedaż Smerfnej biżuterii. Pracujemy także nad czymś, czego jeszcze nie było w historii firmy… czyli nad modelami unisex oraz pełną kolekcją dla mężczyzn, w której królować będzie czerń i kamienie wulkaniczne. Szczegóły pojawią się niebawem, więc raz jeszcze zachęcam do obserwacji profilu Colibra Dream w mediach społecznościowych. Od niedawna jesteśmy również na TikToku.
Nowości w sklepie internetowym Colibry pojawią się bardzo często. Kto projektuje dla Państwa biżuterię?
Trudno wskazać jedną konkretną osobę. Rok temu Colibra zyskała nową prezes, panią Svetlanę Zwęgrodzką, która wraz z mężem pomaga rozwijać firmę. Pani Svetlana jest niezwykle ciepłą, barwną i kreatywną osobą, która tworzy niesamowite kolekcje biżuterii we współpracy z naszym Działem Produkcji. Nowe modele od 25 lat tworzy także pani Agnieszka, Kierownik Działu Kamieni. Nasz zespół projektowy stale się rozwija, a każdy pracownik Colibra ma możliwość przedstawienia swoich pomysłów. Te najlepsze są doceniane i później realizowane. Musz
Wiele z modeli jest obecnych w sprzedaży od kilkunastu lat.
To prawda. Autorem wielu z nich jest zresztą założyciel marki, pan Janusz Karpiński, niezwiązany już jednak z firmą. Wciąż mamy dostępne ostatnie sztuki kolekcji limitowanych. Udostępniamy je w sprzedaży podczas specjalnych transmisji LIVE. Istnieje również możliwość umówienia się na spotkanie w naszej siedzibie w celu obejrzenia błyskotek "spod lady" i ich zakupu w atrakcyjnych cenach. Niektóre modele - takie jak kolczyki i klipsy koła czy klasyczne kolczyki na zapięciu angielskim z kryształami - stały się bestsellerami, więc od wielu lat są produkowane i dostępne w sprzedaży. Pomagamy również ratować biżuterię! Naprawiamy zerwane łańcuszki, zniszczone zapięcia, zgubione zatyczki wymieniamy na nowe, tak jak i utracony kolczyk od pary. Złocimy nawet biżuterię, która została wyprodukowana w zupełnie innej firmie, jeśli tylko skład produktu na to pozwala. Tak jak Pani zauważyła, Colibra to firma otwarta w każdym tego słowa znaczeniu. Można do nas przyjść, porozmawiać, poradzić się.
Jeszcze raz chcę podkreślić, że mamy super zespół, którego członkowie - tak jak wspomniałam - pracują w naszej firmie od wielu lat. Dyrektor Produkcji - Dorota Fabisiak - która nadzoruje cały proces produkcji, odpowiada za kontakt z kluczowymi klientami i wykonawcami, związana jest z marką Colibra od 30 lat. Po zakończeniu edukacji rozpoczęła swoją pierwszą pracę właśnie w Colibra i została do dziś, zdobywając nowe umiejętności i awansując na wyższe stanowiska. Klienci, którzy po latach decydują się na ponowne nawiązanie współpracy z marką Colibra, z uśmiechem pytają o panią Dorotkę i ku miłemu zaskoczeniu znów mają przyjemność z nią pracować. Agnieszka Makarewicz i Karolina Siniarska są odpowiedzialne za sprzedaż i logistykę w Colibra od 15 lat, do ich obowiązku należy obsługa całego procesu magazynowania, fakturowania, kontaktu z klientem, wysyłki oraz obsługa posprzedażowa klientów. Niestety na początku roku Karolina musiała opuścić nasz zespół z powodów osobistych, ale pomogła wdrożyć nowego pracownika Krzysztofa Kropidłowskiego, który doskonale odnalazł się w naszym teamie.
Nie tylko ratujecie biżuterię - słyszałam, że jako firma często chętnie angażujecie się w różnego rodzaju akcje charytatywne.
Naprawdę staramy się pomóc każdemu, kto zwróci się do nas z taką prośbą. Niestety nie zawsze mamy na taką pomoc środki finansowe, ale zawsze szukamy innych rozwiązań. Wiele osób pisze do nas z pytaniem o przekazanie biżuterii na licytację na rzecz dzieci walczących z chorobą. Jeśli wszystkie informacje odnośnie takiej zbiórki są prawdziwe - pomagamy. Gdy ktoś pyta nas, czy wesprzemy stowarzyszenie, akcje lub klub sportowy - oferujemy produkcję dedykowanej kolekcji, z której sprzedaży mogą uzyskać określony procent. Przygotowujemy również paczki dla okolicznych domów opieki z okazji Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Babci i Dziadka oraz Dnia Dziecka. Kilka miesięcy temu odebrałam telefon od siostry zakonnej, która serdecznie podziękowała za niespodziankę i powiedziała: "Nasi podopieczni uwielbiają dostawać takie prezenty!". Właśnie takie chwile najbardziej nas motywują do działania.
Jestem pewna, że w Państwa codziennej pracy nie brakuje wzruszających momentów…
Zdecydowanie tak, ponieważ biżuteria jest nierozerwalnie związana z emocjami i uczuciami, więc tych wzruszających momentów na co dzień jest wiele. Często otrzymujemy wiadomości od panów z podziękowaniem za pomoc w wyborze cudownej biżuterii na prezent dla żony z okazji rocznicy ślubu czy urodzin. Zdarza się również, że klienci proszą o wybór biżuterii dla bliskiej osoby na ostatnie pożegnanie - proszę mi wierzyć, że nie jest to dla nas łatwe.
Domyślam się. Pani Natalio, wróćmy jeszcze na chwilę do tematu aktualnej kolekcji. Jakie wzory są najmodniejsze w obecnym roku? I czy wiadomo już, co może być na topie w roku 2022?
W sezonie jesień/zima będzie dużo czerni i nadal będzie królować biżuteria XL. Długie wisiory, grube łańcuchy i wiszące kolczyki można już obserwować na światowych wybiegach mody. Wrócą także chokery, które były hitem w latach 90. Co ciekawe, pojawią się także broszki, a przypinanie ich do jesiennych stylizacji będzie bardzo trendy! Naszej wizji na kolekcje wiosenną jeszcze nie mogę ujawnić, ale mogę zapewnić, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie.
Co Colibra szykuje na nadchodzący rok i za jakie Państwa plany najbardziej powinnam trzymać kciuki?
Myślę, że zdradziłam już wiele z naszych planów i zachęciłam Pani czytelników do obserwowania naszych kanałów w mediach społecznościowych. Przez najbliższy rok będziemy śledzić sytuację w Polsce i na świecie, ponieważ nie jest ona jeszcze stabilna. Na pewno będziemy dalej się rozwijać. Postaramy się wprowadzać udoskonalenia, które ułatwią pracę naszym klientom biznesowym. Skupimy się także na dotarciu do szerszej grupy odbiorców, ponieważ jesteśmy pewni, że gdy raz zdecydują się na zakup biżuterii Colibra - zaufają nam na lata. W planach mamy także rozwój naszego zespołu i wprowadzenie wspomnianych programów stażowych. Jedno jest pewne: będzie się działo, a my wciąż pozostaniemy Colibrą, którą kochają nasi klienci!
Pani Natalio, serdecznie dziękuję za rozmowę i życzę, aby spełniły się wszystkie Państwa plany związane z rozwojem marki!
Również bardzo dziękuję i mam nadzieję, że nasza rozmowa pozwoli Pani czytelnikom lepiej poznać markę Colibra. Codziennie z podziwem obserwuję, ile zaangażowania i serca wkładają wszyscy pracownicy w produkcję każdego wyrobu. Zespół Colibra to jedna wielka rodzina, a produkcja biżuterii to nasza pasja. Wiem, że takich firm w Polsce pozostało już niewiele.
SHOP.COLIBRA.PL
W ofercie marki COLIBRA znajdziesz naprawdę przepiękną biżuterię na wiele okazji: kolczyki, klipsy, naszyjniki, bransoletki, łańcuszki, chokery, pierścionki. Każdy produkt powstaje ręcznie z najwyższą starannością i posiada certyfikat jakości oraz roczną gwarancję. Ja zdecydowałam się na efektowną bransoletkę z ważką, naszyjnik ze skrzydłem i pasujące do nich kolczyki z kryształkami Swarovskiego. Biżuteria cudownie się prezentuje na żywo i świetnie się nosi - podejrzewam, że moja kolekcja z czasem będzie się powiększać! Na pewno będę obserwować nowości pojawiające się w sklepie internetowym marki, do czego i Ciebie mocno zachęcam!
- Justyna
0 komentarze :
Prześlij komentarz
Komentarze na blogu są moderowane.
NIE PUBLIKUJĘ KOMENTARZY ZAWIERAJĄCYCH LINKI.
Komentarze zawierające treści obraźliwe i złośliwe, a także zawierające reklamy, linki do sklepów i stron firmowych oraz stanowiące wsparcie dla marketingu szeptanego nie będą publikowane.