Najciekawsze polskie gry planszowe dla małych i dużych

20 września 2016

Mieliśmy to szczęście, że nasze dzieciństwo przypadło na czasy, w których nie było dostępu do Internetu, a posiadanie komputera i gier komputerowych było luksusem. Z nudą walczyliśmy więc na trzepaku, z dobrą książką pod kołdrą czy... grając z rodzeństwem, przyjaciółmi, rodzicami w różnego rodzaju gry planszowe.

Cieszymy się, że planszówki nie zostały wyparte przez nowoczesne technologie i że wciąż cieszą się dużą popularnością. Co chwilę na sklepowych półkach pojawiają się nowe, coraz ciekawsze tytuły, zapewniające rozwijającą rozrywkę na długie godziny.

Postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej rodzimemu rynkowi gier planszowych i wybrać dla Was najciekawsze - naszym zdaniem - propozycje z bogatej oferty polskich producentów; nie wykluczamy, że co jakiś czas będziemy listę aktualizować.

Gry podzieliliśmy na kilka kategorii. W pierwszej z nich znalazły się gry uczące o historii naszego kraju, jego kulturze, ważnych wydarzeniach dziejowych, choć nie tylko. W drugiej - gry typowo historyczne, m.in. przenoszące w czasy wielkich bitew nie tylko z historii Polski, ale i z historii powszechnej. W trzeciej kategorii uwzględniliśmy gry "nostalgiczne", za sprawą których można przypomnieć sobie lub poznać rzeczywistość PRL-u. Czwarta kategoria obejmuje tytuły dla dużych i małych, czyli gry familijne; podczas typowania gier do tej kategorii zwracaliśmy dużą uwagę na ich pierwiastek edukacyjny. Piąta grupa gier to tytuły dla nieco starszych graczy. Szósta i ostatnia grupa to prezentacja sześciu gier o Polsce, które - choć nie zostały wydane przez polskiego producenta - z pewnością Was pozytywnie zaskoczą...

Mamy nadzieję, że spodoba się Wam nasz przegląd i że niektóre tytułu na stałe zagoszczą w Waszych domach. W trakcie opracowywania przeglądu natrafiliśmy na wiele interesujących gier, szczególnie z katalogu spółki Polskie Gry Planszowe. Niestety część z nich nie jest już dostępna w sprzedaży, dlatego ostatecznie prezentujemy Wam te gry, które można kupić - czy to w sklepach stacjonarnych, czy też online. Oczywiście zachęcamy Was do zapoznania się z pełną ofertą gier naszych rodzimych wydawnictw oraz gier, które opracowali polscy projektanci!

1. KOCHAM CIĘ POLSKO (GRANNA) - gra towarzyska, która powstała na bazie programu nadawanego przez TVP 2 o tym samym tytule. "Kocham Cię Polsko" to gra o naszej rodzimej kuchni, o polskim filmie, o polskim sporcie i o polskiej piosence. O smakach, dźwiękach i zapachach, które pamiętamy z dzieciństwa, wśród których dorastamy i żyjemy na co dzień.
2. QUIZ O POLSCE (ALEXANDER) - emocjonująca gra, w której można sprawdzić i wzbogacić są wiedzę na temat polskiej historii, geografii, kultury i przyrody. Dodatkowym urozmaiceniem są zadania sprawdzające znajomość ogrtografii, umiejętność wymowy trudnych polskich zdań i próba zręcznośćci.
3. POLSKA W BUDOWIE (TREFL) - towarzyska gra rodzinna, dzięki której z przymrużeniem oka można spojrzeć na niekończącą sie budowę polskich dróg. Gracze zarządzają korporacjami, które wygrały przetargi na budowę dróg, mostów, autostrad. Inżynierowie, budowlańcy i zastępcy maszyn są gotowi do działania. Kto najszybciej ukończy wszystkie prace budowlane, ten zostaje zwycięzcą.
4. OD HELU DO WAWELU (GRANNA) - w tej grze uczestniczy wcielają się w rolę podróżników, którzy mają na celu określenie położenia miast i atrakcyjnych obiektów względem siebie. Znasz kierunki świata? Wiesz, które z miast jest bardziej wysunięte na wschód, północ lub zachód? Sprawdź swoją znajomość mapy Polski, kontroluj czy nie zabłądziłeś i wyrusz w niezwykłą podróż od Helu do Wawelu.
5. ALE HISTORIA (GRANNA) - ta gra to niezwykła podróż poprzez wieki! Gracze zagłębiają się w historii Polski i naszej narodowej kultury. Odpowiadając na quizowe pytania poznają niezwykłe fakty z bogatych dziejów naszego kraju. Od pierwszych Piastów aż do czasów współczesnych.
6. ODKRYWAMY POLSKIE LEGENDY (MALU STUDIO) - na kolorowych kartonikach gry memory zostało przedstawionych 12 polskich legend. Dzięki prostym, pełnym humoru ilustracjom, dziecko odkryje tajemnicę krakowskich gołębi i uwięzionego na dnie Bałtyku diabła.

KUP
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6

7. CRACOVIANA (POLSKIE GRY PLANSZOWE BOCIEK) - "Cracoviana" to pełna emocji wędrówka po ulicach wspaniałego Krakowa. Gdy Kraków był jeszcze starym i dumnym grodem, otaczających go murów zdobiły imponujące baszty. Kto zdobywał baszty, znajdował się w posiadaniu miasta. Teraz czas na Was! By zdobyć żetony z basztami, musicie nie tylko odpowiadać na pytania z kart, lecz także wykazać się dużym sprytem...
8. ODKRYWAMY WIDOKI WARSZAWY (MALU STUDIO) - na kolorowych kartonikach gry memory zostało przedstawionych 12 starych i nowych widoków Warszawy. Ten niezwykły przewodnik po Warszawie, opowiedziany jest prostymi, czytelnymi ilustracjami. Wybierzcie się w podróż do początków Starego Miasta i poznajcie nowinki na temat największego w Polsce Stadionu.
9. HISTORIA POLSKI (ALEXANDER) - gra edukacyjna dla całej rodziny. Podczas ekscytującej rozgrywki gracze odpowiadają na 764 pytania z historii naszego kraju. Quiz zapewnia dużą dawkę nauki poprzez zabawę.
10. BIZNES PO POLSKU (ALEXANDER) - fabuła tej gry oparta jest na rodzimych przykładach małych interesów, powiązań polityki z biznesem, mozolnego dorabiania się. Uczestnicy nie poruszają się w świecie wielkich firm i koncernów. W trakcie gry każdy z graczy stara się zdobyć posadę, dostawać regularnie pensję i dodatkowe "niespodziewane" wynagrodzenie. Wszyscy mogą też założyć własny interes, własną firmę lub sieć firm. Grający mogą robić również karierę polityczną, która może być bardzo pomocna w sukcesach finansowych.
11. BIZNES W POLSKICH MIASTACH (ALEXANDER) - gra planszowa, która przenosi graczy w świat biznesu w polskich miastach - dużych i małych. W tym świecie każdy przeżyje wiele emocji związanych z prowadzeniem finansowych operacji podejmowaniem ryzykownych decyzji, zdobywaniem kapitału na rozwój inwestycji, który jest niezbędny, by wygrać walkę z konkurencją. Dodatkowym elementem gry jest katalog miast, w którym gracze mogą się zapoznać z podstawowymi informacjami o 10 największych polskich miastach.

KUP
7 / 8 / 9 / 10 / 11

1. ZNAJ ZNAK PAMIĘĆ (IPN) - gra typu memory. Na kartach umieszczono wybrane symbole z najnowszej historii Polski. Gra nie tylko ćwiczy koncentrację, ale także utrwala w pamięci symbole bez których trudno zrozumieć najnowszą historię Polski. W załączonej broszurze można znaleźć komentarz historyczny do każdego symbolu. W sprzedaży dostępne są jeszcze dwa podobne tytuły: "Znaj Znak" oraz "Znaj Znak Sport".
2. 7. W OBRONIE LWOWA (IPN) - gra wydana w 95. rocznicę bitwy lwowskiej 1920 roku. Zadaniem 7. Eskadry Myśliwskiej jest powstrzymanie 1. Armii Konnej, która galopuje w kierunku Lwowa. Polscy i amerykańscy lotnicy starają się zatrzymać natarcie bolszewików na linii Bugu. Po raz pierwszy w historii samoloty walczą z uzbrojoną w karabiny kawalerią. Przed 95 laty garstka pilotów powstrzymała wielotysięczną konnicę - czy gracozm uda się powtórzyć ten sukces? "7. W obronie Lwowa" to pierwsza część lotniczej trylogii. Ciąg dalszy historii eskadr noszących to samo "gwiaździste godło" przedstawiają osadzone w czasie II wojny światowej gry "111" i "303".
3. BOŻE IGRZYSKO: MAGNACI (WYDAWNICTWO PHALANX - VERTIMA) - gra pełna sarmackiego klimatu! Gracze wcielają się w role magnatów, którzy dążą do rozwoju potęgi własnego rodu w sprzyjającym fortunie momencie: szczytowego rozkwitu Unii Polski i Litwy. Do walki o prestiż i posiadłości ziemskie stają najznamienitsze rody: Leszczyńscy, Potoccy, Radziwiłłowie, Sapiehowie, oraz Zamoyscy.
4. 1944 WYŚCIG DO RENU (WYDAWNICTWO PHALANX - VERTIMA) - niespotykane połączenie gry wojennej i logistycznej, w której nie da się wygrać bez właściwego planowania. Aby zajmować teren, twoje czołgi potrzebują paliwa; by zdusić opór przeciwnika – amunicji. A szeregowi żołnierze? Domagają się konserw i czekolady! Jak zatem wykorzystasz swoje kolumny transportowe? Którym dostawom nadasz priorytet? Może jak generał Patton, ruszysz do przodu nie oglądając się na flanki? Albo tak jak marszałek Montgomery, zaryzykujesz swój prestiż, by zrealizować Market-Garden – największą operację powietrzno-desantową w historii? A może, dzięki wytężonej pracy i odrobinie szczęścia przekroczysz Ren szybciej, niż zrobił to generał Bradley? Powodzenia!
5. PAMIĘĆ ’39 (IPN) - gra typu memory, wprowadzająca graczy w tematykę kampanii wrześniowej 1939 roku, operując archiwalnymi zdjęciami. Dołączona do gry broszura zawiera komentarz historyczny do poszczególnych fotografii. Ciekawostką jest to, że oryginalne czarno-białe zdjęcia zostały komputerowo pokolorowane. Dzięki temu nie tylko rozgrywka staje się atrakcyjniejsza, ale także gracz może lepiej uzmysłowić sobie realność przedstawionych wydarzeń.

KUP
1 / 2 / 3 / 4 / 5

6. BITWA POD GRUNWALDEM (POLSKIE GRY PLANSZOWE BOCIEK) - w tej grze rycerskiej gracze wcielają się w wodzów wojsk krzyżackich i polskich oraz innych sprzymierzeńców, opracowują strategię militarną, by stoczyć bój i doprowadzić do zwycięstwa nad wrogiem.
7. ODKRYJ WAWEL (POLSKIE GRY PLANSZOWE BOCIEK) - celem gry jest odsłonięcie planszy, na której narysowane jest Wzgórze Wawelskie. Na początku gry jest ono przesłonięte przez żetony, na których odwzorowane zostały głowy z zamkowej Sali Poselskiej. Wygrywa ten z Was, kto zbierze najwięcej żetonów. By je zdobyć, musicie poprawnie odpowiedzieć na znajdujące się na osobnych kartach pytania. Pola na planszy to najważniejsze komnaty Zamku Królewskiego. Poznajcie Wawel dzięki jego najbardziej niezwykłym mieszkańcom!
8. PRETOR NA CHWAŁĘ IMPERIUM (GRANNA) - twórz nowe elementy miasta, zdobywaj zasoby i zyskuj punkty chwały! Buduj Mur Hadriana ku chwale cesarza. Rekrutuj pracowników, a tych najbardziej doświadczonych odsyłaj na emeryturę. Mądrze zarządzaj ograniczonymi zasobami. Dobra zabawa gwarantowana!
9. WIELICZKA WIELKI SKARB (POLSKIE GRY PLANSZOWE BOCIEK) - zawodnicy wyruszają do Kopalni Soli w Wieliczce, aby zdobyć skarb. Ten, kto pierwszy tego dokona, wygra. Wędrując podziemnymi chodnikami, zwiedzamy komory i sztolnie, poznajemy postaci wykonujące różne zawody związane z wydobyciem i handlem solą w dawnych czasach. Dowiemy się kim był prasoł, sztygar czy trybarz. Spotkamy także postaci związane z legendami Wieliczki: Skarbnika, św. Kingę, Białą Panią, sztygara, którzy przybliżają dzieciom tajemnice kopalni. Za poprawne odpowiedzi na pytania quizowe zdobywamy żetony. Trzeba ich uzbierać przynajmniej 10, aby rozpocząć wyścig do komory, w której znajduje się skarb. Nie będzie to jednak łatwe, bo przeciwnicy mogą używać barykad, aby utrudnić nam dotarcie do cennej komory.
10. ODBUDOWA WARSZAWY 1945-1980 (FABRYKA GIER HISTORYCZNYCH) - w tej grze uczestnicy wcielają się w urbanistów, architektów, inżynierów i budowniczych - członków pracowni projektowych i realizacyjnych działających w ramach Biura Odbudowy Stolicy. Stają przed nimi zadania wskrzeszenia całkowicie zniszczonej Warszawy, przywrócenie jej prestiżu i znaczenia administracyjnego, reprezentacyjnego, kulturalnego i przemysłowego. Gra toczy się na przestrzeni trzydziestu lat, dlatego w poszczególnych etapach pojawią się w niej różne zadania urbanistyczne związane z doktrynami politycznymi, tendencjami w architekturze oraz z sytuacją ekonomiczną i rozwojową w Polsce w danym okresie. Jednak przede wszystkim gracze za każdym razem mogą odbudować miasto inaczej niż miało to miejsce w historii. Tylko od nich zależy, czy zostanie zrealizowana historyczna odbudowa Warszawy i to, w którym miejscu – jeżeli w ogóle – powstanie Pałac Kultury i Nauki. Gracze mają również do swojej dyspozycji projekty nigdy niezrealizowane, zarówno te z planu sześcioletniego jak i z późniejszych koncepcji urbanistycznych. W grze pojawia się także element futurystyczny – dla graczy dostępne są projekty dwóch linii metra. Takie plany rzeczywiście istniały w powojennej Warszawie, ale ze względów ekonomicznych nie zostały nigdy zrealizowane. W tej grze jest to możliwe.

KUP
6 / 7 / 8 / 9 / 10
11. ROK 1863 (WYDAWNICTWO ALTER) - pierwsza w Polsce gra dotycząca Powstania Styczniowego. Dzięki niej wcielisz się w rolę powstańca i staniesz do walki o niepodległość i chwałę, biorąc udział w wielu kampaniach roku 1863. Poznasz słynnych dowódców, kluczowe bitwy i poczujesz klimat tego niezwykłego wydarzenia. Karty ozdobione są oryginalnymi obrazami i grafikami, a charakteru dodają im cytaty z epoki.
12. NA RYNEK (WYDAWNICTWO ALTER) - jest rok 1364. Do Krakowa lada moment przyjadą najwspanialsi monarchowie Europy. Zapowiedział się cesarz Karol IV, król Ludwik Węgierski oraz Piotr Lusignan, król Cypru. Gospodarzem jest oczywiście Kazimierz, którego niektórzy nazywają już Wielkim. Oj, będą mieli co wspominać mieszkańcy Krakowa! Gra została zaprojektowana z myślą o dzieciach w wieku od 6 do 10 lat. Podczas rozgrywki uczestnicy rozwiązują zadania związane z umiejętnością układania rymów, odnajdywania brakujących elementów, spostrzegawczością oraz posługiwania się gestem i symbolami.
13. PRZEPUSTKA (WYDAWNICTWO ALTER) - historyczna gra planszowa skierowana do nieco młodszych odbiorców oraz rodziców, którzy uwielbiają ten sposób spędzania wolnego czasu z dziećmi. Przepustka to kolejna gra poświęcona I wojnie światowej, a szczególnie perypetiom polskich żołnierzy służących w Legionach. W grze poznamy świat wojny "od kuchni", tzn. jej zaplecze. Wcielimy się w role Legionistów, którzy po wielu bohaterskich czynach zasłużyli sobie na krótki odpoczynek i powrót do domu. Otrzymują upragnione przepustki i ruszają w rodzinne strony. Czasu jest jednak niewiele, a problemów na drogach i szlakach w ogarniętej wojną Galicji całe mnóstwo.
14. CZAS HONORU. OPERACJA MOST III (PHALANX) - taktyczna, wojenna gra karciana dla 2 osób, którą można rozegrać w czasie 30 minut. Gra odtwarza historię, oddając w ręce graczy losy jednej z najważniejszych operacji polskiego wywiadu z czasu II wojny światowej. Gracze grają za pomocą kart, które przedstawiają najważniejszych bohaterów i wydarzenia tego starcia. Toczona walka będzie wielowymiarowa, gdyż o rezultacie nie rozstrzygnie wyłącznie brutalna siła, ale też zdolność do godzenia jej z subtelnymi działaniami wywiadowczymi. Zwycięży ten gracz, który lepiej wykorzysta własne zasoby, zaplanuje i zrealizuje swoje działania i do którego uśmiechnie się los, nieodłączny towarzysz zmagań wojennych. Gra została wydana na licencji Telewizji Polskiej S.A.
15. PIEKŁO OKOPÓW (WYDAWNICTWO ALTER) - taktyczna gra planszowa, w której przyjdzie nam wcielić się w role dowódcy batalionu piechoty na froncie zachodnim. Naszym zadaniem jest walka o okopy przeciwnika i obrona własnych pozycji. Do dyspozycji graczy oddano 3 nacje: Niemców, Brytyjczyków i Francuzów, z której każda posiada unikalne karty i jednostki. Do gry dołączona została książeczka "Poradnik taktyka" przedstawiająca w atrakcyjny sposób historię walk na froncie zachodnim i realia życia codziennego żołnierza z okopów.

KUP
11 / 12 / 13 / 14 / 15
16. MALI POWSTAŃCY. WARSZAWA 1944 (EGMONT) - gra o harcerskiej poczcie polowej. W grze każdy z graczy przejmuje kontrolę nad zastępem takich harcerzy. Celem jest dostarczenie jak największej liczby rozkazów. Gracze rywalizują ze sobą o to, kto najszybciej dostarczy rozkaz na miejsce, jednak równocześnie muszą ze sobą współpracować. Jeśli rozkaz nie zostanie dostarczony na czas oddziały powstańców mogą stracić poszczególne obiekty, a nawet dzielnice. Jeśli stracą zbyt wiele z nich gra kończy się porażką wszystkich graczy.
17. LIBERATOR (EGMONT) - dodatek do "Małych powstańców". "Liberator" wzbogaca grę o nowe zadania: zdobywanie zasobników z bronią i lekami zrzucanymi z samolotów oraz roznoszenie cywilnej poczty.
18. NA GRUNWALD! (EGMONT) - tematem gry są przygotowania do wojny z Zakonem Krzyżackim. Zadaniem graczy jest zgromadzenie jak największej armii dla króla Jagiełły i zapewnienie prowiantu swoim rycerzom.
19. BOHATEROWIE WYKLĘCI (FABRYKA GIER HISTORYCZNYCH, FUNDACJA NIEPODLEGŁOŚCI) - w gracze wcielą się w dowódców oddziałów walczących z nielegalną władzą komunistyczną. Ich zadaniem będzie walka z okupantem poprzez wykonywanie misji skierowanych przeciwko Władzy Ludowej oraz realizacja tajnych celów. Za swoje działania gracze otrzymują punkty chwały - kto zbierze ich najwięcej, wygrywa grę.
20. W ZAKŁADZIE. LUBELSKI LIPIEC '80 (FABRYKA GIER HISTORYCZNYCH) - akcja gry toczy się w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, w lipcu 1980 roku. Gracze wcielają się w pracowników fabryki i starają się spełnić indywidualne cele, np. zostanie pracownikiem miesiąca czy doprowadzenie do wybuchu strajku. Rozgrywka nastawiona jest na dużą interakcję pomiędzy grającymi, którzy dążą do osiągnięcia zwycięstwa poprzez ustawianie żetonów na plaNszy, zagrywanie kart i dokonywanie inspekcji. Aby tego dokonać muszą skutecznie pokrzyżować plany pozostałym uczestnikom zabawy. Rozgrywkę urozmaicają unikatowe karty wydarzeń, przez co każda partia jest inna, a dróg do zwycięstwa wiele.

KUP
16 / 17 / 18 / 19 / 20


1. KOLEJKA (IPN) - zadanie graczy wydaje się proste. Muszą wysłać swoją, złożona z pięciu pionków, rodzinę do sklepów na planszy i kupić wszystkie towary z wylosowanej listy zakupów. Problem polega jednak na tym, że półki w pięciu osiedlowych sklepach są puste… W tej historycznej grze planszowej trzeba nieźle kombinować, żeby zdobyć upragniony towar. Czy macie odwagę zmierzyć się z codziennością lat 80.? Do "Kolejki" wydano dodatek pt. "Ogonek".
2. GNAJ DO CELU W PRL-U (ALEXANDER) - w tej grze uczestnicy rywalizują o zwycięstwo w epoce Rzeczypospolitej Ludowej. Zmagania graczy toczą się w charakterystycznych dla PRL-u realiach, które tworzyły pamiętne jeszcze dla wielu Polaków nieustanne kolejki w sklepach, brak towaru, kartki na żywność. Były to czasy czynów społecznych, pochodów 1-majowych i częstych strajków. O jakości życia decydowały wówczas również zjawiska, które i dziś nie straciły na znaczeniu - jak znajomości czy przynależność do partii. Wszystko to tworzy rzeczywistość, w której poruszają sie gracze w wyścigu do zwycięstwa.
3. REGLAMENTACJA (IPN) - gra na kartki to nowa gra planszowa twórców kultowej "Kolejki". Jeżeli zdecydujecie się na rozgrywkę, czeka Was trudne zadanie. Cofacie się do czasów PRL-u, by zimą 1983 roku powalczyć o dodatkowe kartki na mięso, cukier i inne dobra. Waszym zadaniem jest zrobienie zakupów przed zapowiedzianą wizytą gości. Niestety towar w sklepie jest reglamentowany, a kartki z przydziału często nie odpowiadają temu co musicie kupić. Potrzebne kupony reglamentacyjne mają za to inni... Do gry dołączone jest bogato ilustrowane opracowanie historyczne dr. Andrzeja Zawistowskiego, przybliżające dzieje reglamentacji kartkowej. Dzięki niemu starsi z was będą mogli sobie przypomnieć, a młodsi poznać „uroki PRL-owskiego dobrobytu”.
4. PRL - POLSKA ROZRYWKA LUDOWA (TREFL) - zadaniem każdego z graczy jest zakup samochodu. Wygrywa ten z graczy, który zrobi to jako pierwszy. Zakup samochodu w czasach PRL-u nie był jednak wcale taki łatwy. Nie wystarczyły same pieniądze, trzeba było mieć trochę szczęścia. Podobnie jest w grze - bez przydziału na samochód niemożliwy staje się zakup z Polmozbytu. Auto trzeba zatem kupić na rynku wtórnym, na którym jest o wiele drożej; trzeba mieć przede wszystkim gotówkę, a ponadto kilka niezbędnych rzeczy, które gracz zdobywa poruszając się po planszy...


KUP
1 / 2 / 3 / 4

1. MEMORY NA 3 SPOSOBY ZWIERZYNIEC (KAPITAN NAUKA) - coś tu nie gra… Tutaj słoń z niebieski uchem, a tam z szarym! To nie jest zwykłe memory! To trzy warianty gry o rosnącym stopniu trudności, które wciągną do zabawy dzieci w każdym wieku i o różnym temperamencie. To fascynująca zabawa, która przy okazji ćwiczy pamięć, koordynację wzrokowo-ruchową, koncentrację, spostrzegawczość i refleks. Młodsze dzieci poznają nazwy zwierząt, z którymi do tej pory nie miały styczności, a starsze dzieci będą mogły porównać zabawne ilustracje z własnymi obserwacjami.
2. EKOBOHATER (ADAMIGO) - gra, która zapewni całej rodzinie świetną zabawę i zachęci do dbania o środowisko. Zadaniem graczy jest zebranie z planszy różnego rodzaju śmieci np.: puszek, starych gazet, butelek, plastikowych opakowań. Wygra ten, kto jako pierwszy posegreguje i wyrzuci śmieci do pojemnika w odpowiednim kolorze.
3. ZWIERZĄTKA PUZZLE DO PARY (CZUCZU) - gra dla dzieci od drugiego roku życia. Puzzle do pary to dziesięć wesołych zwierzątek, które zamieszkały w pudełku CzuCzu. Dzięki nim zabawa będzie jednocześnie nauką! Dopasowywanie, szukanie, łączenie puzzli w pary, ćwiczy umiejętność kojarzenia, rozwija koordynację wzrokowo - ruchową oraz poprawia zdolności manualne. Puzzle do pary Zwierzątka to także doskonały pretekst do rozmowy o zwierzętach, ich zwyczajach, o tym, gdzie można je spotkać albo co najbardziej lubią jeść.
4. GRZYBOBRANIE (GRANNA) - popularna gra, w trakcie której gracze wędrują po planszy i zbierają grzyby. Po drodze spotykają ich różne przygody. Po drugiej stronie planszy znajduje się druga gra: Cudowna podróż. W trakcie tej gry gracze muszą wykonywać zabawne zadania opisane na kolejnych polach planszy. Granna przygotowała jeszcze inną wersję o zbieraniu grzybów: "Grzybobranie w zaczarowanym lesie".
5. FARMER (GRANNA) - bestsellerowa i niezwykle popularna gra familna, w której jesteś farmerem i hodujesz zwierzęta. Twoje stado wciąż rośnie. Ale musisz uważać! W okolicy grasują lis i wilk. Twoje zwierzęta mogą stać się dla nich cennym łupem... Zbierz stado i zostań superfarmerem! W sprzedaży dostępne są jeszcze gry "Superfarmer DeLux" (wydanie jubileuszowe), "Superfarmer z dodatkiem Borsuk", "Superfarmer z rancha" oraz "UFO farmer".
6. SOMBRERO CZY MELONIK (GRANNA) - gra zapewnia dzieciom niezwykłą podróż dookoła świata. W trakcie gry dzieci układają postacie rówieśników z różnych stron świata. Dla młodszych dzieci jest to układanka, a dla starszych - dwie gry z kostką.

KUP
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6

7. KOTY (TREFL) - lubisz koty? To jest gra dla ciebie! Zdobywaj punkty za odnajdywanie odpowiednich kotów. Uważaj jednak na myszy! Jeśli koty pobiegną za nimi, niełatwo będzie je odnaleźć. Wykaż się spostrzegawczością i dobrą pamięcią.
8. KOT W BUTACH (ADAMIGO) - każde dziecko zna z pewnością bajkę o bystrym i inteligentnym kocie, który pomógł biednemu chłopcu zdobyć rękę księżniczki i majątek złego czarnoksiężnika. Zadaniem graczy będzie wcielenie się w rolę kota w butach. Poznając jego niezwykłe przygody i rywalizując z innymi graczami, należy jak najszybciej dotrzeć do pałacu czarnoksiężnika i przygotować bal zaręczynowy dla swojego pana.
9. MAMUSIE (GRANNA) - pełna ciepła gra, która jednocześnie bawi i uczy. W trakcie gry dzieci poznają małe i duże zwierzęta z różnych stron świat. Wszystkie zwierzątka, duże czy małe, mają swoje mamusie. Każda z nich dba o dziecko, karmi je, uczy i chroni. A co najważniejsze, bardzo je kocha. Gra "Mamusie" pokazuje najmłodszym jak ważna jest rola mamy. Dla każdego malucha stanie się jasne, jak wspaniała jest jego własna mama.
10. KTO POZMYWA (GRANNA) - miska po sałatce świeci pustkami? Zniknął już ostatni kawałek ziemniaka? Ciszę przy stole przerywa więc pytanie: kto pozmywa? Dzięki tej prostej grze unikniecie kłótni o to, na kogo ma spaść ten przykry obowiązek. O tym, kto pozmywa, zdecyduje wynik gry!
11. PYTAKI (DOBRETO WYDAWNICTWO) - niezwykła gra, która powinna znaleźć się w każdym domu. Gracze siadają razem i losują z woreczka "Pytaki", czyli żetony, a następnie odpowiadają na wylosowane pytanie lub wykonują zadanie. Pytania dotyczą różnych dziedzin życia a refleksja nad nimi i słuchanie odpowiedzi innych zapewniają graczom: lepsze poznanie się, rozwój samoświadomości emocjonalnej, ćwiczenie komunikacji (słuchania, opowiadania), kształtowanie postaw empatycznych, ćwiczenie cierpliwości. Gra wspiera także naukę czytania najmłodszych.

KUP
7 / 8 / 9 / 10 / 11
12. TRZY MAŁE ŚWINKI (GRANNA) - gra logiczna stworzona dla dzieci powyżej 3 roku życia. Zadaniem graczy jest ustawianie świnek na różne sposoby na planszy i chronienie ich przed wilkiem.
13. KUKURYKU (ADAMIGO) - proste zasady, komiczne sytuacje, wynikające z konieczności naśladowania zwierzęcych głosów, możliwość wspólnej zabawy maluchów z dorosłymi to atuty tej gry. Potrzebne do niej będą: świetny refleks, spostrzegawczość i dobry... głos. Daje to gwarancję zgromadzenia największej liczby żetonów z robaczkami przysmakiem koguta..., który jest jokerem w tej grze.
14. NOS W NOS (GRANNA) - oryginalna gra dziejąca się w świecie zapachów, która przybliży każdemu dziecku jego preferencje zapachowe oraz pozwoli odkryć, które zapachy są przyjemne, a które nie. Gra posiada kilka wariantów rozgrywki, m.in. memo i loteryjka. W jednej z rozgrywek zadaniem jest rozpoznanie zapachów z pojemniczków i dopasowanie do nich odpowiednich żetonów.
15. BIM BOM GRA O DŹWIĘKACH (GRANNA) - dobry słuch to bardzo przydatny zmysł, który wykorzystujemy przez całe życie. Do gry dołączona jest płyta CD. Gracze rozpoznają i odgadują, skąd pochodzą konkretne dźwięki. Loteryjka "Bim Bom" zawiera plansze pełne dźwięków. Jest sala koncertowa, rozśpiewane przedszkole, gwarna ulica i bajkowa wieś.
16. OSADA (ALEXANDER) - rodzinna gra, w któej wygrywa ten, kto pierwszy rozbuduje swoją osadę, tworząc silne i bogate miasto. Aby wygrać, każdy z graczy musi zgromadzić złoto i surowce, z których będzie mógł wybudować zamek, katedrę, uniwersytet, mennicę, koszary itd. Gracze muszą też stworzyć swoją armię, by móc się nie tylko bronić, ale i atakować przeciwników. Ten, kto będzie najsprawniej budował, najlepiej się bronił i najskuteczniej atakował, zostanie zwycięzcą.

KUP
12 / 13 / 14 / 15 / 16

17. W CO SIĘ UBRAĆ? (GRANNA) - gra edukacyjna dla dzieci, dzięki której będą mogły stworzyć oryginalne i modne kreacje. Gra pokazuje dzieciom różnorodne ubranka, uczy dobierać stroje w zależności od okazji czy pogody. Mali gracze ćwiczą przy okazji słownictwo, koordynację ruchową, kreatywność i spostrzegawczość.
18. WIESZ, CO JESZ? (KUKURYKU) - aby "zdrowym być", trzeba się prawidłowo odżywiać. "Wiesz, co jesz?" to doskonała recepta na zdrowie, a przy tym emocjonująca i wesoła zabawa dla dzieci i dorosłych. Podczas rozgrywki należy skompletować pięć kart z posiłkami. Wygra ten z graczy, który zdobędzie najwięcej punktów, a jego dania okażą się najbardziej wartościowe.
19. KIM JESTEM? (KUKURYKU) - zadaniem każdego z graczy jest odgadnięcie KIM SIĘ JEST, na podstawie zadawanych pytań i odpowiedzi reszty graczy. Podczas zabawy można udzielać jedynie odpowiedzi TAK lub NIE. Wygrywa ta osoba, która pierwsza odgadnie co przedstawia jej karta.
20. BUZIAKI ŚMIESZAKI (ADAMIGO) - czy się śmiejesz, płaczesz lub dziwisz, to na Twojej buzi odbijają się te wszystkie uczucia. Zdziwione oczy nie pasują do przymilnego uśmiechu, a roześmiane usta do smutnego spojrzenia. Masz do dyspozycji 18 buziek podzielonych na 3 części każda, czyli aż 5832 możliwości ułożenia różnych, najdziwniejszych smutasków i śmieszków. Niekończąca się zabawa!
21. TABLICZKA MNOŻENIA (JAWA) - proponujemy grę, podczas której dzieci w mig nauczą się na pamięć tabliczki mnożenia. Pierwszy zawodnik rzuca kostką. Uzyskana liczba punktów wskaże, które zadanie z na planszy należy rozwiązać. Zawodnik podaje wynik działania, wybiera z ramki kamień z zadaniem wylosowanym na dużej planszy i sprawdza prawidłowość udzielonej odpowiedzi z drugiej strony kamienia. Jeżeli odpowiedź jest prawidłowa, zawodnik kładzie ten kamień na planszy zadaniem do góry i ustawia obok pionek. Wygrywa gracz, który pierwszy dotrze do mety. Jest to jedna z trzech propozycji zabawy.
22. AMI (HOBBITY) - zostań hodowcą psów! Do wyboru masz 12 ras o różnych wymaganiach. Dbaj o swoje zwierzęta, aby rozwijały się prawidłowo: karm, czesz, wyprowadzaj na spacer i zabieraj do weterynarza.
23. WYCINANKI MEMO POLISH FOLK CUTOUTS (ZUZU TOYS) - polsko-angielska gra memory dla dzieci. 18 kartoników z polskimi nazwami tworzy parę z 18 kartonikami z takimi samymi ilustracjami z podpisami w języku angielskim. Gra Memo Wycinanki została zainspirowana ludowymi wycinankami z regionów Kurpi i Łowicza.

KUP
17 / 18 / 19 / 20 / 21 / 22 / 23
1. JAK ŻYĆ, PANIE PREZESIE (JAWA) - jak żyć na swoim? No właśnie, łatwo nie jest. Każdy może spróbować życia przedsiębiorcy. Gracze zakładają firmę, zatrudniają pracowników, płacą pensje i podatki ZUS. Aby rozbudować firmę, mogą zaciągać kredyty, które trzeba w odpowiednim czasie spłacać. Warunkiem zwycięstwa jest posiadanie siedziby firmy, w której zatrudnionych jest co najmniej 5 pracowników, a także posiadanie majątku w dobrach i gotówce, opiewającego na ponad 2 000 000,00 PLN. Rozkręcajcie swoje firmy i odnoście sukcesy.
2. JAK ŻYĆ, PANIE PREMIERZE (JAWA) - jak żyć? Wcale łatwo nie jest, ale na pewno każdy robi wszystko, co w jego mocy aby dotrwać do pierwszego. O co chodzi w tej grze? Jak w życiu... dotrwać do pierwszego, znaleźć pracę i jako-tako ustawić się w życiu. Czyli kupić dom, mieć pracę i nie mieć kredytu. Nierealne? Sprawdźmy. Tylko prawdziwy zwycięzca będzie umiał to osiągnąć!
3. NEUROSHIMA HEX! 3.0 (PORTAL GAMES) - planszowa gra strategiczna rozgrywająca się w postapokaliptycznym świecie opanowanym przez mutantów i bezwzględne maszyny Molocha. Każdy z graczy dowodzi jedną z armii, na którą składają się żetony jednostek, modułów i akcji, które wykłada się na heksagonalnej planszy pola bitwy.
4. KORPOLUDKI (JAWA) - wyścig szczurów w Korporacji - to nie przelewki. Aby wspiąć się na sam szczyt wieżowca KORPO S.A. w Mordorze należy uzyskać jak najwięcej punktów Prestiżu. W tym celu gracze zbierają Karty Atrybutów Stopnia I, II, III i Stopnia TOP. Wygrywa ten, kto zdobędzie najwięcej punktów.
5. BYLE DO PIERWSZEGO (WYDAWNICTWO ALTER) - towarzyska gra planszowa, w której wcielicie się w role kilkuosobowej rodzinki. Waszym zadaniem będzie tytułowe dotrwanie do… pierwszego. Zmierzycie się ze stertą rachunków, psikusami sąsiadów i gwałtownie odchudzającym się portfelem.
6. OSADNICY: NARODZINY IMPERIUM (PORTAL GAMES) - karciana gra, która graczom wcielić się w role przywódców czterech wspaniałych cywilizacji. W ciągu 5 rund, gracze będą odkrywać nowe tereny, wznosić budowle, wytwarzać i handlować surowcami, najeżdżać wrogów, a wszystko po to, aby zdobywać punkty zwycięstwa.

KUP
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6
7. GIERKI MAŁŻEŃSKIE (MDR, Trefl) - gra dla par z ilustracjami Andrzeja Mleczki. Sprawdźcie się w rozmaitych zadaniach i porównajcie z innymi parami. Udowodnijcie sobie nawzajem, że jesteście dla siebie stworzeni. Przed wami dziesiątki zadań i wyzwań, którym możecie stawić czoło tylko we dwoje! W "Gierkach Małżeńskich" będziecie przesuwać swoje pionki po planszy, wchodząc po kolei na pola z zadaniami losowanymi z czterech talii kart. Za rozwiązywanie zadań otrzymacie żetony kupidyna. Wygrywa para z największą pulą żetonów. Zadania wykorzystują schematy popularnych zabaw towarzyskich. Mamy talię z wyzwaniami w stylu "Taboo" (opisywanie słowa do zgadnięcia bez użycia słów kluczowych), kalambury (rysowanie haseł do odgadnięcia), testy znajomości dla par (odgadnięcie zachowania partnera w konkretnej, przedstawionej sytuacji) oraz quiz wiedzy ogólnej.
8. EL BAZAR (HOBBITY) - czy potrafisz ułożyć z drewnianych elementów łódkę, miecz lub mysz w taki sposób, aby pozostali gracze odgadli, co jest narysowane na Twojej karcie? Zagraj w El Bazar - szybką i wesołą grę dla całej rodziny i znajomych. Rozwijaj swoją wyobraźnię i kreatywność poprzez dobrą zabawę!
9. GRUNT TO ZDROWIE (MDR, Trefl) - wizyta u lekarza to prawdziwa walka, w której zwyciężyć mogą tylko najsprytniejsi. Rywalizacja będzie zawzięta, a pacjenci - mimo podeszłego wieku - nie ułatwią zadania... Czy uda ci się dostać do lekarza specjalisty? Uwaga! Premiera gry "Grunt to zdrowie" z rysunkami Andrzeja Mleczki odbędzie się 25 października.
10. KARIERA POLITYCZNA (MDR, Trefl) - prześmiewcza gra traktująca o sytuacji na naszej scenie politycznej, zgrabnie mieszająca elementy mechaniki znane z gier typu "Eurobiznes" z humorystycznymi rysunkami Andrzeja Mleczki.
11. KORPORACJA (MDR, Trefl) - gra planszowa pełna przezabawnych ilustracji autorstwa Andrzeja Mleczki, w której gracze wcialają się w zajadłych pracowników korporacji ścigających się o uwagę przełożonego.
12. K2 (REBEL.PL) - w grze każdy z graczy kieruje zespołem 2 himalaistów, którzy rywalizując z innymi zespołami, starają się zdobyć szczyt i przetrwać do końca 18-dniowej wyprawy.

KUP
7 / 8 / 9 (premiera 25.10) / 10 / 11 / 12
13. TEOMACHIA (FABRYKA GIER HISTORYCZNYCH) - gra karciana przeznaczona dla 2 osób. Każdy z graczy wciela się w jedno z bóstw pochodzących ze starożytnych mitologii. Każdy z bogów dysponuje zupełnie inną mocą, wspieraną dodatkowo przez karty mitów. Główną siłą w grze stanowią nasi wyznawcy, których będziemy posyłać do kolejnych starć z wiernymi przeciwnika. Używając kart modlitw i rozbudowując swoją talię w trakcie rozgrywki gracze będą starali się pozbawić swojego przeciwnika jego wyznawców.
14. BLOK EKIPA (MDR, SPInka FILM STUDIO) - alkoholowa gra karciana w klimacie i z postaciami "Blok Ekipy"! Idealny zestaw na rozkręcenie każdej imprezy!
15. ALTERNATYWY 4 (INTE-GRA, TVP) - gra planszowa oparta na fabule popularnego serialu TVP o perypetiach mieszkańców bloku na warszawskim Ursynowie, zabarwiona zjadliwą ironią i kpiną z peerelowskiej rzeczywistości. Gracze mogą wcielić się w rolę jednego z głównych bohaterów serialowych, w tym w rolę samego gospodarza. Czy realia lat 80. i obowiązki społeczne złamią graczy-lokatorów, czy też wszechmocny gospodarz uzna prawo mieszkańców do spokojnego wypoczynku?
16. STAWKA WIĘKSZA NIŻ ŻYCIE (INTE-GRA) - kultowy serial Stawka większa niż życie doczekał się swojej adaptacji na grę planszową. Ta rozbudowana gra o unikalnej mechanice pozwala pokierować losami bohaterów, organizować zasadzki, inicjować rozmowy, zamachy. Klimat podkreślają niezwykłe ilustracje ale także unikalne tajne misje (jest ich w grze... ponad 60). Wkrocz w świat walki wywiadów, walki w której stawką było życie.
17. ZMIENNICY (INTE-GRA) - gra na bazie popularnego serialu o peerelowskiej rzeczywistości ukazanej poprzez pryzmat perypetii taksówkarzy fikcyjnego przedsiębiorstwa taksówkowego. Dynamiczna rozgrywka, proste zasady, emocjonująca rywalizacja oraz wymuszona współpraca - to cechy gry Zmiennicy. Czujność Milicji Obywatelskiej oraz przestępcze intrygi Krashana i Kuśmidra dodatkowo utrudniają życie warszawskim szoferom.
18. PSYCHODROPSY (ABCPORTAL) - polska gra inspirowana "Cards Against Humanity". Gra jest bardzo prosta. Losujemy czarną kartę z pytaniem. Potem każdy wybiera białą kartę z odpowiedzią, która pasuje do pytania. Wygrywa najzabawniejsza i najlepiej przeczytana odpowiedź.
19. ZAKLINACZE (GINDIE) - wciel się w postać Zaklinacza – władającego magią bohatera i obrońcę wiosek. Łap w dłoń niezwykłe przedmioty, zaklinaj je potężnymi czarami i stwórz artefakt ostatecznej zagłady! Lecz pamiętaj elitarny tytuł Bohatera Wioski zdobędzie tylko jeden z was!

KUP
13 / 14 / 15 / 16 / 17 / 18 / 19

Kultowej gry "Monopoly" - chyba najbardziej znanej gry na świecie - nie trzeba nikomu przedstawiać. Ta wymyślona w USA gra ekonomiczna od ponad 80 lat doskonale się sprzedaje. Wydawca gry co jakiś czas przygotowuje edycje specjalne. Poniżej znajcie te, które opowiadają o naszym kraju, historii Polski i polskich miastach.
1. MONOPOLY PRL OD ZERA DO MILIONERA (HASBRO) - cofnij się w czasie i skupuj nieruchomości rodem z PRL-u. Niesamowita edycja gry "Monopoly" przeniesie nas do czasów, gdy zakupy robiło się w Pewexie, a walutę wymieniało u cinkciarza. W sklepach był ocet, a o telefonie komórkowym czy internecie nikt nie słyszał. Prowadź inwestycje budując domy i hotele, poluj na okazje na aukcjach i ściągaj czynsz. Pamiętaj: bądź rekinem biznesu i wygraj grę!
2. MONOPOLY KKS LECH POZNAŃ (HASBRO) - gra "Monopoly" w wydaniu KK Lecha Poznań, czyli poznańskiego klubu piłkarskiego. Stawiaj trybuny i stadiony na różnych polach. Przejdź klubowy system piłkarskiego szkolenia oraz odwiedź Stację Kolejorz nie wychodząc z domu. Podróżuj z zespołem na mecze w europejskich pucharach, świętuj ze znajomymi mistrzostwa Polski, przybij "piątki" z legendami Lecha.
3. MONOPOLY POLSKA (HASBRO) - graj o najpopularniejsze miasta w Polsce - Białystok, Kraków, a może Toruń? Co uczyni Cię bogatym? Jak wiele hoteli zdołasz postawić we Wrocławiu? A może wykupisz plażę w Gdyni? Uruchom wyobraźnię i zbijaj majątek na polskich miastach!
4. MONOPOLY EDYCJA GDAŃSK (HASBRO) - takie miasto jak Gdańsk jest tylko jedno. Nadmorskie położenie i ponad tysiąc lat historii sprawiają, że Gdańsk jest wyrazisty. Jednocześnie to miasto, które wciąż kryje w sobie wiele tajemnic i ma to "coś", dzięki czemu nie można pomylić go z żadnym innym. To wszystko udało się uchwycić na planszy "Monopoly Edycja Gdańsk". Odwiedź Muzeum Bursztynu, zabierz dzieci do Centrum Hewelianum, a po wszystkim wypocznijcie nad morzem w Brzeźnie lub spotkajcie się w Restauracji na Długim Pobrzeżu. Wybierz się na wycieczkę Tramwajem Wodnym na Westerplatte, albo - jeśli wolisz - odkrywaj urocze zakamarki Starej Oliwy. Idź na PGE Arenę, gdzie zawsze dzieje się coś ciekawego. Te wszystkie miejsca możesz już dziś odwiedzić na planszy "Monopoly", kupić nieruchomości i zarabiać ściągając czynsz.
5. MONOPOLY EDYCJA KRAKÓW (HASBRO) - leżący od wieków na przecięciu ważnych szlaków handlowych, na styku kultur i politycznych wpływów Kraków, pełen jest zagadek i urokliwych miejsc, które sprawiają, że zabiegani mieszkańcy oraz przyjezdni goście mają niezliczone okazje, aby zwolnić, przystanąć, popatrzeć... Ty także zatrzymaj się na moment. Wsłuchaj się w dźwięki hejnału płynące z wieży Kościoła Mariackiego, zachwyć się pięknem Sukiennic i odkryj uroki krakowskiego Podgórza. Nie czekaj, rzuć kostką, wykonaj ruch, dokonaj transakcji i zbij fortunę w najnowszej krakowskiej edycji klasycznej gry "Monopoly"!
6. MONOPOLY WARSZAWA DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE (HASBRO) - gra zapewni fascynującą podróż do miasta, które niesione entuzjazmem po odzyskaniu wolności zmieniało się i piękniało. Wybitne dzieła polskich architektów - nowoczesne i funkcjonalne - oraz styl i koloryt ówczesnego życia stolicy przyczyniły sie do nazywania przedwojennej Warszawy "Paryżem Północy". Gra jest próbą wskrzeszenia urody tamtej Warszawy, jest opowieścią o mieście pełnym kontrastów, z niezwykłą żywotnością wykorzystującym krótki czas 20 lat pomiędzy wojnami. Na planszy znajduje się blisko 30 obiektów przedstawiających wybrane warszawskie biurowce, gmachy użyteczności publicznej, szkoły wyższe i instytucje naukowe oraz modernizowany w latach 30. XX wieku transport. Środek planszy wypełnia mapa Warszawy z 1933 roku. Nie czekaj, rzuć kostką, wykonaj ruch, dokonaj transakcji i zbij fortunę w pierwszej na świecie edycji retro gry "Monopoly".

KUP
1 / 2 / 3 / 4 / 5 / 6


Jeśli chcielibyście kupić rekomendowane przez nas gry, ale nie macie czasu na szukanie ich po sklepach, możecie skorzystać z podanych linków. Niektóre z nich to linki afiliacyjne. Jeśli za ich pośrednictwem dokonacie zakupu, otrzymamy z tego tytułu niewielką prowizję.

Udostępnij

Google+

2 komentarze :

  1. Również Wydawnictwo ALTER wydaje gry planszowe poświęcone rodzimej historii, np. "Rok 1863", "Przepustka" o Legionach Polskich czy "Na Rynek!" o słynnej uczcie u Wierzynka.

    OdpowiedzUsuń

Komentarze zawierające treści niemerytoryczne, obraźliwe i złośliwe, a także zawierające reklamy, linki do sklepów i stron firmowych oraz stanowiące wsparcie dla marketingu szeptanego nie będą publikowane.

Moderacja komentarzy może trwać do 48 godzin, prosimy o cierpliwość.