Akcja „Polski Ślad”

4 marca 2013


Polskie produkty w sklepach są, zwłaszcza w tych wielkopowierzchniowych, traktowane zazwyczaj po macoszemu – na półkach umiejscawia się je w punktach niekorzystnych z perspektywy strategii sprzedażowej ich producentów, poza bezpośrednim zasięgiem wzroku, czyli na samej górze (często dzieje się tak na przykład ze środkami czystości, po które z racji niskiego wzrostu nie mogę sięgnąć bez pomocy wyższych osób) bądź na samym dole (schylanie się i kucanie jest niewygodne, nierzadko z racji wieku czy problemów zdrowotnych nie możemy sobie na to pozwolić).

Chciałabym, krążąc w sklepie między regałami z listą zakupów w ręku, żeby polskie produkty od razu rzucały się w oczy; żeby jedno spojrzenie wystarczyło do ich identyfikacji. Nie zawsze mam czas na czytanie etykiet, a kod kreskowy rozpoczynający się od sekwencji cyfr „590” – wydawałoby się, że wiarygodny – może nas wprowadzić w błąd (więcej na ten temat znajdziecie pod tym linkiem). Przydałby się czytelny drogowskaz: znak gwarantujący, że wkładany do koszyka artykuł został wyprodukowany w zakładzie, który płaci podatki na terenie Polski, na rzecz naszego kraju. Takim rozpoznawalnym i wiarygodnym oznaczeniem na szansę stać się symbol akcji „Polski Ślad”. 

Zainicjowała ją i koordynuje toruńska Fundacja Kazimierza Wielkiego, powołana do życia w kwietniu 2011 roku przez grupę socjologów, badaczy pragnących prowadzić akcje oraz programy promujące patriotyzm ekonomiczny.

Choć projekt „Polski Ślad” dopiero raczkuje – przede wszystkim w cyberprzestrzeni (popularne i ogólnodostępne media nie są, niestety, zainteresowane promowaniem tego typu inicjatyw), to już zatacza coraz szersze kręgi, aktywizując zarówno przedsiębiorców, jak i konsumentów, którzy są przecież od siebie zależni. Mówiąc w skrócie – akcja „Polski Ślad” jest skierowana do nas wszystkich, każdy z nas może wziąć w niej udział nie tylko jako konsument, ale i jako wolontarius.

Inicjatywa ma na celu wskazanie szerokim masom społecznym korzyści płynących z dokonywania świadomych i racjonalnych wyborów konsumenckich oraz podkreślenie znaczenia rodzimej produkcji dla rozwoju społeczno-gospodarczego naszej ojczyzny. „Polski Ślad” ma więc wymiar edukacyjny i społeczny – Fundacja Kazimierza Wielkiego pragnie promować postawy patriotyzmu ekonomicznego i świadomej konsumpcji. Chce również wspierać, dowartościować i reklamować tych odważnych producentów, którzy podjęli ryzyko i trud prowadzenia własnej działalności gospodarczej w Polsce. Takie właśnie firmy, jeśli spełnią przedstawione wymogi, będą mogły oznakować swoje towary poprzez umieszczenie na nich logo „Polskiego Śladu”. 

Znak „Polskiego Śladu” ma pozwolić na odróżnienie firm z polskim kapitałem od pozostałych. Jest on przyznawany bezpłatnie na podstawie obiektywnych przesłanek wszystkim przedsiębiorstwom spełniającym kryteria, niezależnie od ich wielkości czy pozycji na rynku. Dzięki temu konsumenci mogą być pewni, że przy przyznawaniu znaku odgrywały rolę tylko przesłanki merytoryczne, które każdy mógłby sam zweryfikować, ale na co nawet świadomy konsument zwykle nie ma dość czasu. Znak ten ma odciążyć konsumenta od samodzielnego sprawdzania pochodzenia kapitału stojącego za „polsko-brzmiącą” marką i pozwolić na podejmowanie w sklepie decyzji impulsowych z uwzględnieniem motywacji zostawienia swojego „Polskiego Śladu”.

Znak „Polskiego Śladu” przyjęty przez firmę oznacza, że: 

  • firma należy przynajmniej w 51% do polskiego kapitału (właścicielami przynajmniej 51% udziałów są polscy obywatele – w wypadku firm jednoosobowych oznacza to po prostu posiadanie 100% udziałów firmy),  
  • firma płaci w Polsce podatek dochodowy oraz inne podatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej; nie unika płacenia ich z wykorzystaniem podmiotów zarejestrowanych za granicą.  

Uczestnictwo w akcji „Polski Ślad” jest bezpłatne i na pewno przyniesie przedsiębiorcy wymierne korzyści: będzie mógł on szybciej i łatwiej dotrzeć do grupy świadomych konsumentów, którzy docenią jego wkład w polską gospodarkę; poszerzy krąg lojalnych klientów i dołączy do wspólnoty współpracujących ze sobą firm. Jak zapewniła doktor Joanna Szalacha-Jarmużek w wywiadzie dla portalu natemat.pl: 

„Jesteśmy bardzo nastawieni na przyciąganie średnich i małych przedsiębiorstw. A jest ich przecież mnóstwo. W szczególności tych, które zmagają się z problemami, które walczą o uznanie konsumentów i kontrahentów, a których nie stać na akcje marketingowe. My będziemy dla nich taką platformą promocyjną”. 

Certyfikatem „Polskiego Śladu” już posługuje się firma „Chłopaki nie płacą”. Polski Ślad zostawiają również: Surge Polonia, Sklep Tronik, Eapol, Inside Kraków, pocztaowocowa.pl oraz Globe Group. Niedługo do tej grupy dołączą kolejne firmy.  

Na czym z kolei polega „Polski Ślad” w wykonaniu zwykłych konsumentów? Przede wszystkim na wyborze produktów i usług polskich przedsiębiorstw: 

„Konsumenci działający w ramach trendów patriotyzmu konsumenckiego wydają pieniądze na zaspokajanie swoich potrzeb, ale jednocześnie wierzą w to, że pieniądze te poprzez wsparcie własnej gospodarki, wracają do nich w postaci miejsc pracy, usług publicznych, infrastruktury oraz generalnie bogacenia się społeczeństwa oraz państwa, w którym żyją. Przy takich decyzjach konsumenckich osiągają więc podwójną korzyść. Działaniom tym często towarzyszy mechanizm samospełniającego się proroctwa: kupujemy we własnych firmach, ponieważ wierzymy, że nasze firmy są dobre, a w konsekwencji firmy – dzięki bezpiecznemu poziomowi sprzedaży – mogą inwestować w polepszanie swojego funkcjonowania i rzeczywiście stają się lepsze od zagranicznej konkurencji”. 

Konsumencki „Polski Ślad” to bezpośredni wpływ na sukces rodzimych firm, które dzięki temu będą mogły się rozwijać, a w konsekwencji wpływ na sukces naszego kraju. Trend wybierania „naszych” produktów czy usług to taki pozytywny i wręcz pożądany egoizm – bo wspieramy naszą gospodarkę, nasze społeczeństwo, naszą kulturę i… siebie samych. 

„Polski Ślad” chce łączyć ludzi dbających właśnie o własny dobrobyt. Pamiętajcie, że jeśli sami o siebie nie zadbamy, to nikt o nas się nie zatroszczy. Takie akcje naprawdę mają sens, dlatego z tego miejsca chciałabym wszystkich namówić do dołączenia do programu „Polskiego Śladu”. Firmy i indywidualnych przedsiębiorców zachęcam do skontaktowania się z Fundacją Kazimierza Wielkiego, a czytelników mojego bloga do dokonywania świadomych wyborów konsumenckich i promowania takiej postawy w swoim najbliższym otoczeniu; bardzo ważna jest też edukacja dzieci i młodzieży, bezrefleksyjnie ulegających reklamom. Pamiętajcie, że najmłodsi uczą się przez naśladowanie nas, dorosłych, warto więc wykorzystać wspólne zakupy na kształtowanie właściwych postaw przyszłych konsumentów. Uwierzcie, że wasz wybór naprawdę „coś” znaczy. Głosujcie portfelem i zostawiajcie „Polski Ślad”! 

Fundacja Kazimierza Wielkiego prowadzi również stronę patriotyzmekonomiczny.pl stanowiącą forum dyskusji i wymiany informacji o wszelkich zjawiskach ważnych dla rozwoju potencjału polskiej gospodarki.  

Strona internetowa akcji „Polski Ślad”: http://polskislad.pl 
Strona internetowa Fundacji Kazimierza Wielkiego: http://fundacjakazimierzawielkiego.org
Facebook: facebook.com/Polskislad

Udostępnij

Google+

2 komentarze :

  1. Świetna inicjatywa na dobry początek!
    Jak jeszcze polskie produkty/usługi będą najlepsze - to nietrudno będzie do nich przekonać ludność tubylczą. I to moim zdaniem powinien być następny etap: szkolenia dla polskich firm dot. jakości. "Wybieram najlepsze - polskie." Hasło za darmo oddaję. :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za hasło. Zawsze trzeba się szkolić Jednak dużo polskich interesów z Polskiego Śladu ma wysoki poziom usług i jakości produktów, choćby taka Surge Polonia,

      Usuń

Komentarze zawierające treści niemerytoryczne, obraźliwe i złośliwe, a także zawierające reklamy, linki do sklepów i stron firmowych oraz stanowiące wsparcie dla marketingu szeptanego nie będą publikowane.

Moderacja komentarzy może trwać do 48 godzin, prosimy o cierpliwość.